Battle of the SACs

RAB BotS Enschede 2025

Wedstrijdreglement

Aanmelding
Voor de race dient het voltallige(!) team zich te melden, een eigen risicoverklaring te tekenen en de verplichte materialen (zie materiaallijst) te laten controleren. Ten minste twee van de teamleden dienen een geldig bewijs van inschrijving te overleggen (m.u.v. XSAC-leden). Pas gaandeweg de race krijgen teams de benodigde kaarten en coördinatenlijsten uitgereikt.

Adventurerace
Multidisciplinaire oriëntatiewedstrijd over ‘lange afstand’. Een grote speurtocht waarin de teams zich (hard)lopend, mountainbikend, kanoënd of middels een ander vervoer verplaatsen en zelf de route moeten vinden en hindernissen moeten overwinnen.

Afmelden
Het afmelden van een team kan kosteloos, mits een ander team beschikbaar is om jouw team te vervangen. Indien er geen teams op de reservelijst staan, dient een afgemeld team zelf voor vervanging te zorgen. Indien er geen vervangend team is, zal er geen restitutie van het inschrijfgeld plaatsvinden. Dit in verband met de gemaakte kosten door de organisatie. Indien er binnen het team een deelnemer toch niet mee kan/wil doen, dient het team zelf voor een vervangende deelnemer te zorgen. Deze wissel dient zo snel mogelijk aan de organisatie doorgegeven te worden, zodat de organisatie altijd up-to-date gegevens heeft van de deelnemers.

Afval/milieu
Een belangrijk aspect van de race is een verantwoorde omgang met milieu en natuur. Ons motto is ‘leave no trace‘. Al je afval neem je dus mee naar de finish of gooi je onderweg in een prullenbak! Behandel flora/fauna met gepast respect. Respecteer afgeschermde gebieden. Betreed geen terrein achter een hek/afbakening of privéterrein in het algemeen. Blijf op de paden, zeker in natuurgebieden. Geconstateerde overtreding van het milieugebod (zoals het bewust achterlaten van afval, toiletpapier etc.) resulteert in strafpunten of diskwalificatie. Zie ook rode zones.

Beloning
Het winnende team proeft de zege en glorie van de overwinning van deze titanenstrijd en krijgt daarbij de eerbare taak om de volgende editie te organiseren. Mogelijk liggen er ook tastbare prijzen in het verschiet naast een belachelijk grote wisselbeker.

BotS
Battle of the SAC’s. Jaarlijks terugkerende adventurerace voor teams van de Studenten Alpen Clubs. Deze multidisciplinaire wedstrijd is specifiek gericht op de doelgroep door de klim-relevante speciale onderdelen. De BotS is opgezet als non-stop 21-uurs race en kent dus geen onderbrekingen of pauzes. Eventuele rusttijd mag het team nemen naar eigen inzicht, maar de klok tikt door. Het traject wikkelt zich af aan de hand van routepunten (zie ‘Posten’) waarvan de coördinaten worden opgegeven. Deze dienen door de teams zelf op de kaart te worden ingetekend.

Briefing
Toespraak van ca. een half uur door de organisatie voor de start van de race waarin nog eens kort de belangrijkste spelregels worden vermeld en waar vooral de do’s en dont’s specifiek voor deze tocht de revue passeren. Denk hierbij aan onvoorziene parcourswijzigingen, uitsluitingen en hints. Aanwezigheid is verplicht voor alle deelnemers en het meenemen van pen en papier wordt sterk aangeraden.

Communicatie
Ieder team heeft verplicht twee mobiele telefoons bij zich. Het bijbehorende telefoonnummer dient bij inschrijving aan de organisatie medegedeeld te worden. Zet het apparaat aan, omdat de organisatie daarop belangrijke mededelingen kan doorgeven. In het routeboek staan de telefoonnummers van de organisatieleden. Het is verplicht het contactnummer van de organisatie in je telefoon geprogrammeerd te hebben. Het is verboden met derden over navigatie te communiceren tijdens de wedstrijd.

Controlekaart
Genummerde strook waarop de unieke code van CP’s en BP’s moet worden geponst. Vergeet niet teamnaam en nummer erop te controleren! Wees zuinig op dit strookje, verlies ‘m niet en laat het niet nat worden. Een kwijt of nat en dus onleesbaar strookje is vette pech!

Coördinatenlijst
Een lijst met de coördinaten van de CP’s, BP’s, WP’s en sommige ST’s (zie ook bij ‘posten’) waarlangs de etappe afgelegd moet worden om punten te scoren. Deze lijst staat in het routeboek of wordt uitgereikt op een WP.

Disciplines
Vaste onderdelen van de BotS zijn hardlopen en mountainbiken. Ook andere disciplines zijn mogelijk. Belangrijk hierbij is dat voortbeweging altijd op eigen spierkracht geschiedt. Gebruik van niet expliciet toegestane vervoers(hulp)middelen is niet toegestaan, bij overtreding volgen strafpunten of diskwalificatie. Hieronder de regels per discipline om discussies achteraf te voorkomen:

  • Hardlopen
    Tijdens de loop-etappes moet al het materiaal meegenomen worden (dus ook fietshelm, evt. fietsschoenen, rugzakken). Het enige wat op je fiets mag blijven is de kaarthouder, bidons en reparatiesetje. Teamleden mogen niet verder dan 50 meter bij elkaar vandaan zijn.
  • Mountainbiken
    Uiteraard neem je op de fiets ook al je materiaal mee, er mag niks achtergelaten worden bij de WP’s. Ook hier mogen teamleden niet verder dan 50 meter bij elkaar vandaan zijn.
  • Run/Bike
    Bij een dergelijke etappe zijn per team slechts 2 fietsen toegestaan. 2 Personen op 1 fiets is verboden. De fietsers mogen wel de tassen van de lopers op de fiets dragen. Het is toegestaan tijdens de etappe onderling te wisselen. Teamleden mogen nu maximaal 100 meter van elkaar verwijderd zijn, mits dit binnen elkaars zicht is. Bovendien dient het team gezamenlijk op het controlepunt te arriveren. Hier wordt op gecontroleerd!
  • Het is goed mogelijk dat er nog verrassings-disciplines zijn, de regels hierbij zullen tijdens de briefing of bij de start van de desbetreffende etappe duidelijk worden toegelicht.

Doping
Cafeïne mag, de rest niet.

Eigen risico
De deelname aan de BotS is geheel op eigen risico.

Fiets
De deelnemers moeten zelf voor een fiets zorgen of tijdens inschrijving aangeven dat ze bij de organisatie een MTB willen huren! Type: mountainbike. Geen race-, cyclo-, tour-, vakantie-, veldrit- , gravel- of ligfietsen, tenzij na toestemming van de organisatie. Elektrische fietsen zijn voor oma’s en zijn dus niet toegestaan. Bandenmaat niet gespecificeerd, maar het moeten wel noppenbanden zijn. Houd er wel rekening mee dat het zo nu en dan een ‘bumpy ride’ kan worden. Verplicht op de fiets: verlichting voor en achter en een fietsbel. Zie ook verkeersregels. Overige verplichte materialen staan op de materiaallijst. Zorg er ook voor dat je als team in staat bent een band te vervangen, aangezien er in het verleden weleens mensen waren die hier moeite mee hadden. Op de fiets wordt altijd een helm gedragen!

Inschrijving
Inschrijven voor de race geschiedt via de website. Het voltallige team dient zich in één keer in te schrijven. Bij de inschrijving kan op individuele basis aangegeven worden of het huren van een MTB gewenst is. Inschrijvingen zijn pas geldig na het betalen van het inschrijfgeld. Er zijn 35 plekken beschikbaar, hiervan zijn er 2 gereserveerd voor elke SAC en 5 voor interSACiale teams. Mixed teams krijgen hierbij voorrang. Indien er meer dan twee teams van dezelfde SAC zich inschrijven, dan komen deze teams op de reservelijst te staan. Tien dagen na het openen van de inschrijvingen worden teams uit de reservelijst toegelaten op basis van het moment van inschrijven totdat het maximum van 35 deelnemende teams is bereikt. Bepalend is hierbij het moment dat de betaling van het team binnen is. Resterende teams op de reservelijst krijgen uiterlijk een week voor de race te horen of ze wel/niet mee kunnen doen. Teams op de reservelijst mogen ook altijd het verzoek doen zich van de reservelijst af te laten halen. Het betaalde inschrijfgeld zal worden teruggestort als een team niet mee mag doen of zich van de reservelijst laat halen.

Materiaal
Zie de Materiaallijst voor het verplichte en het aangeraden materiaal. Bij het aanmelden zal er een materiaalcheck plaatsvinden. Teams die verplicht materiaal niet bij zich hebben kunnen niet starten met de race.

Navigatie/oriëntatie
Gewerkt wordt met topografische kaarten 1:10.000, 1:25.000 en 1:50.000. Opgave Coördinaten in RD-format (Dutch grid volgens Topografische Dienst Nederland) tot 10 meter nauwkeurig. Ook is opgave in Azimut mogelijk (kaarthoek met afstand).  Er wordt waarschijnlijk ook gewerkt met nummercodes, tekstomschrijvingen en andere routetechnieken, dus bereid je voor!

Onenigheid/arbitrage, klachten/protesten
Direct tot een half uur na afloop (vóór de definitieve eindscore calculatie) bij de organisatie indienen (mag mondeling). Elke klacht wordt door een ‘commissie van wijzen’ uit de organisatie besproken en zo rechtvaardig mogelijk behandeld. Klachten na de termijn worden niet in behandeling genomen.

Posten/punten
Er wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende soorten posten of punten:

    • Controle Punt (CP)
      is een routepunt waarvan – in de meeste gevallen – de coördinaten door de deelnemers zelf moeten worden ingetekend op de kaart. Elk behaald CP levert CP-punten op (bijvoorbeeld 10, 20 of 30 CP-punten). De volgorde waarin een team deze CP’s aandoet is in principe willekeurig en het is niet verplicht ál deze punten te bezoeken. Echter, elk overgeslagen CP betekent minder punten. Ofwel, de teams kunnen het traject naar eigen inzicht inkorten, maar lopen daardoor mogelijk wel een goede klassering mis. Op de controlekaart staat per CP een hint aangegeven waar de unieke knipper te vinden is.. Na elke etappe wordt de controlekaart ingeleverd bij de organisatie. Overgeslagen CP’s kunnen dus niet in de volgende etappe alsnog aangedaan worden. LET OP: per etappe is het verplicht minimaal één CP te behalen, anders is de etappe niet geldig.
  • Bonus Punt (BP)
    is een extra routepunt waarvan– in de meeste gevallen – de coördinaten door de deelnemers zelf moeten worden ingetekend op de kaart. Elke behaalde BP levert een aantal BP-punten op. Op de controlekaart staat per BP een hint over waar deze te vinden is. Na elke etappe wordt de controlekaart ingeleverd bij de organisatie. 
  • Verplicht Punt (VP)
    is een routepunt dat omwille van de veiligheid aangedaan MOET worden. Denk hierbij aan een druk kruispunt of snelwegovergang. Deze punten zullen door de organisatie bemand worden. Het niet aandoen van een VP leidt tot diskwalificatie!
  • Wissel Punt (WP)
    is een routepunt waar van discipline wordt gewisseld en waar nieuwe kaarten en/of coördinaten worden uitgereikt. Aan deze punten zijn deadlines verbonden. Dit is de tijd waarop de controlekaarten van de etappes (meervoud) die eindigen op het WP ingeleverd moeten zijn. Lever je ze later in, dan krijg je te maken met strafpunten, zoals beschreven onder sancties. De deadlines staan per etappe vermeld in het routeboek. Houd er rekening mee dat er zowel nog etappes als Special Tasks plaats kunnen vinden op het WP. Vergeet je je strookje in te leveren dan is dat jammer de bammer.
  • Special Task (ST)
    Naast CP’s en BP’s zijn er ook CP-punten en/of BP-punten te behalen met special tasks (bijv. dwergwerpen). De puntentelling van de ST’s wordt uitgelegd bij de briefing of bij de desbetreffende ST’s zelf. Belangrijk is dat alle special tasks samen ook een etappe vormen, met de toevoeging dat alle special tasks verplicht zijn! Het niet doen van een special task leidt dus tot het niet behalen van deze etappe en verlies van alle bij ST’s behaalde punten. Het kan voorkomen dat niet alle special tasks op een WP plaatsvinden, dit wordt dan duidelijk aangegeven.

De WP’s en VP’s staan op de kaart ingetekend, CP’s dienen zelf te worden ingetekend. Als men zeker denkt te weten dat een CP niet op de juiste plaats hangt of verdwenen is, dan kan men dit melden bij het volgende WP met een korte omschrijving van de omgeving en welk punt het betreft. Mocht de melding onterecht blijken, krijgt het team het aantal punten van het CP/BP in aftrek. Indien terecht wordt het CP/BP toegekend als ware deze gevonden.

Puntentelling
Hoogste prioriteit heeft het volbrengen van de BotS met je volledige team, jullie finishen met het hele team. We tellen een etappe als afgelegd als in die etappe minimaal één CP is behaald en de controlekaart op het WP is ingeleverd. Theoretisch kan je op één na alle CP’s en BP’s overslaan en recht van WP naar WP koersen. Dan ben je wel het snelste team, maar met de minste punten, want ieder behaald CP levert punten op. Het team dat alle etappes met 4 personen heeft afgelegd en de meeste CP-punten heeft is winnaar van de Battle of the SAC’s. Indien het aantal CP-punten gelijk is telt eerst het aantal BP-punten en daarna de vroegste doorkomsttijd. Dit natuurlijk pas na het verrekenen van eventueel behaalde strafpunten gedurende de race. De organisatie behoudt zich het recht de puntentelling aan te passen naar eigen creativiteit. De uiteindelijke puntentelling zal worden gepresenteerd tijdens de briefing van de BotS.

Rode zones
Absoluut te vermijden gebieden. Zoals beschermde natuur-/broedgebieden, gevaarlijk terrein, privé-terreinen, spoor-, snel- en autowegen met bijbehorende grond (berm, taluds) of ander terrein waar het risico op (dodelijk) letsel te groot is. Rode zones staan duidelijk aangegeven op de kaarten. Enkele van deze zones zullen vanwege hun gevoelige aard of onduidelijke afscherming nog eens nadrukkelijk in de briefing worden vermeld. Bij overtreding volgt onherroepelijk diskwalificatie.

Routeboek
Om iedereen een kans te geven de tocht te volbrengen, wordt er per team een routeboek uitgereikt. Hierin staan de openings- en sluitingstijden van alle posten en de eventuele deadlines per etappe. Het is voor de tochtplanning heel handig als je weet vóór welke tijd je een WP moet hebben bezocht. Met een blik in het routeboek kan het dus handig blijken enkele CP’s te laten liggen om op tijd te zijn bij het WP. Anderzijds is het niet handig al te snel op een WP binnen te komen (en daarmee een aantal CP’s over te slaan) omdat je er ruim voor openingstijd toch niet terecht kunt en de tijd dan gewoon doortikt. Deze strategie kan wel nuttig zijn, mocht een geplande rustpauze noodzakelijk zijn. Verder vind je in het routeboek nog belangrijke telefoonnummers en andere belangrijke informatie.

Sancties
Diskwalificatie (dis.) is de zwaarste straf (door bv. competitievervalsing of ontoelaatbaar unfair gedrag). Tijdstraffen worden bij kleinere overtredingen van het reglement toegepast of zijn regulier zoals vastgelegd in het Wedstrijdreglement. Wanneer een bepaalde deadline niet gehaald wordt, geldt per 5 minuten te laat 10 punten aftrek (de standaardwaarde van 1 CP). Verder kan bij een etappe met een uiterste starttijd (30 minuten na sluitingstijd van het WP), na de betreffende tijd niet meer aan de opeenvolgende etappe begonnen worden, de organisatie zal dan ook niet meer aanwezig zijn. Je rijdt dan door naar het volgende WP. Opgelegde straffen zijn naar beoordeling van de organisatie, zie ‘Onenigheid/arbitrage’.

Selfsupporting
Naar de aard van de wedstrijd dienen de teams geheel ‘selfsupporting’ te functioneren. Er zijn géén verversingsposten c.q. mogelijkheden tot revitalisering door de organisatie aangeboden onderweg. Alle voorkomende moeilijkheden (lekke banden e.d.) dienen door de teams zelf opgelost te worden. Voor uitdrukkelijke hulpverzoeken (bijv. bij letsel) kan de organisatie wél worden opgeroepen per GSM. Waarschijnlijk zal dit wel uitsluiting van dit team voor verdere deelname tot gevolg hebben. Materiaaluitwisseling (fietsschoenen, helm, droge sokken, gereedschap e.d.) anders dan binnen het team is ten strengste verboden. GSM-contact ter ondersteuning van de navigatie is verboden. Zorg voor warme kleding en houd voldoende reserve in bevoorrading om in noodsituaties een tijdje uit te kunnen zitten. Uiteraard is het gebruik van GPS of andere dan de door de organisatie beschikbaar gestelde kaarten niet toegestaan (overtreding leidt tot diskwalificatie en mogelijk uitsluiting van toekomstige BotS evenementen).

Teams
Teams bestaan uit 4 deelnemers, die allen lid zijn van een SAC. Tenminste twee van de teamleden studeren nog. Bij aanmelding dienen zij een geldig bewijs van inschrijving te overleggen. Wanneer niet alle teamleden lid zijn van een SAC, wordt door de organisatie bij inschrijving bepaald of de verbondenheid voor deze persoon met de SAC voldoende is voor deelname aan de race. Denk hierbij aan het zijn van donateur of buitengewoon lid of uitzonderlijke bijdrage aan de organisatie van de BotS. Teams dienen van start tot finish bij elkaar te blijven (binnen conventionele praat-/zicht afstand, ca. 50 meter), tenzij anders aangegeven door de organisatie. Het spreekt voor zich dat het team niet onderweg mag wisselen van samenstelling. Wanneer 2 teamleden zijn uitgevallen, mag dat team zelf bepalen of zij nog veilig door kunnen en willen racen (mobiele telefoon verplicht mee!). Wanneer daarna nog een persoon uitvalt, is de laatst overgebleven persoon automatisch ook uitgevallen: het team ligt dan geheel uit de race, en dient zich te melden bij de organisatie.

Veiligheid
Om de continuïteit van het evenement te garanderen, willen we de veiligheid nog apart noemen. Bij fietsen, kanoën, klimopdrachten en andere specifiek te duiden onderdelen, dient te alle tijden, door alle deelnemers een goedgekeurde en goedzittende/vastgemaakte helm gedragen te worden. Het niet opvolgen van deze helmplicht kan tot diskwalificatie leiden. Klimopdrachten dienen op rustige en verantwoorde manier te worden uitgevoerd. Toezicht vindt plaats door gekwalificeerde kliminstructeurs. Met klimopdrachten mag pas worden begonnen na aanwijzing en toestemming van de desbetreffende instructeur. Bij veiligheidskritische handelingen zal altijd de wedstrijdtijd worden stopgezet om tijdsdruk uit te sluiten. Denk eraan: bij twijfel, niet doen! Houd altijd je eigen veiligheid en die van anderen in het oog. Met name als de vermoeidheid mee gaat spelen: check elkaar! “Check, check, dubbel check”, aldus de NKBV.

Verkeersregels
Ook hier geldt weer: respecteren en je aan houden. Je maakt deel uit van een raceteam, maar blijf wel een menselijk individu. Geef tegenliggers de ruimte, snijd niet af, geef signaal bij passeren, pas op bij het oversteken. Op de openbare weg is de algemene verkeersverordening van toepassing. Voer de regels zo strikt mogelijk uit. Dit betekent dus ook geen alcohol! In het donker is het voeren van licht verplicht bij het fietsen. Elke deelnemer moet een werkend wit voorlicht en rood achterlicht voeren. Volg altijd de aanwijzingen van wettelijke handhavers (politie, boswachter, etc.) en organisatie uit. Het niet opvolgen kan leiden tot disciplinaire straffen (dis.) en eventuele (verkeers)boetes zijn vanzelfsprekend voor eigen rekening. Op het water geldt ook: licht voeren in duisternis. Maak eventueel gebruik van (hoofd-)lampjes en clip-lights.

Volgende editie
“With great power comes great responsibility”: het team dat over-all de hoogste klassering heeft behaald tijdens deze editie van de Battle of the SACs krijgt naast de eer, ook automatisch de verantwoordelijkheid dat dit evenement in het hieropvolgende jaar georganiseerd wordt. Indien het team hier niet toe in staat is, regelt zij zelf een geschikte vervanging hiervoor. De bijbehorende prijs gaat dan ook naar het team dat de organisatie op zich neemt.

© 2025 Battle of the SACs

Thema door Anders Norén