Wedstrijdreglement

Wedstrijdreglement

Aanmelding
Voor de race dient het voltallig(!) team zich te melden, een eigenrisicoverklaring te tekenen en de verplichte materialen (waaronder team-GSM en EHBO-set) laten controleren. Tenminste twee van de teamleden dienen een geldige collegekaart te overleggen (m.u.v. XSAC-leden). Pas gaandeweg de race krijgen teams de benodigde kaarten en coördinatenlijsten uitgereikt.

Adventurerace
Multidisciplinaire Oriëntatie wedstrijd over ‘lange afstand’. Een grote speurtocht waarin de teams zich (hard)lopend, mountainbikend, kanoënd of middels een ander vervoersmiddel verplaatsen en zelf de route moeten vinden en hindernissen overwinnen.

Afmelden
Het afmelden van een team kan kosteloos mits een ander team beschikbaar is om jouw team te vervangen. Een afgemeld team dient zelf voor vervanging te zorgen. Indien er geen vervangend team is, zal er geen restitutie van het inschrijfgeld plaatsvinden. Dit in verband met de gemaakte kosten door de organisatie.

Afval/milieu
Een belangrijk aspect van de race is een verantwoorde omgang met milieu en natuur. Ons motto is ‘leave no traces‘. Al je afval neem je dus mee naar de finish of gooi je onderweg in een prullenbak! Verder geschiedt alle voortbeweging op eigen spierkracht. Behandel flora/fauna met gepast respect. Respecteer afgeschermde gebieden. Betreedt geen terrein achter een hek/afbakening of privé terrein in het algemeen. Blijf op de paden, zeker in natuurgebieden. Geconstateerde overtreding van het milieugebod (zoals het bewust achterlaten van afval of gebruik maken van gemotoriseerde hulpdiensten) resulteert in strafpunten of diskwalificatie. Zie ook rode zones.

Beloning
Het winnende team proeft de zege en glorie van de overwinning van deze titanenstrijd en krijgt daarbij de eerbare taak om de volgende editie te organiseren. Mogelijk liggen er ook tastbare prijzen in het verschiet naast een belachelijk grote wisselbeker.

BotS
Battle of the SAC’s. Jaarlijks terugkerende Adventurerace voor teams van de Studenten Alpen Clubs. Deze multidisciplinaire wedstrijd is specifiek gericht op de doelgroep door de klim-relevante speciale onderdelen. De BoTS is opgezet als non-stop 21-uurs race en kent dus geen onderbrekingen of pauzes. Eventuele rusttijd mag het team nemen naar eigen inzicht, echter de klok tikt door. Het traject wikkelt zich af aan de hand van routepunten (zie ‘Posten’) waarvan de coördinaten worden opgegeven. Deze dienen door de teams zelf op de kaart te worden ingetekend.

Briefing
Toespraak van ca. een half uur door de organisatie voor de start van de race waarin nog eens kort de belangrijkste spelregels worden vermeld en waar vooral de do’s en dont’s specifiek voor deze tocht de revue passeren. Denk hierbij aan onvoorziene parcourswijzigingen, uitsluitingen en hints. Het is de laatste mogelijkheid vragen te stellen. Het is verplichte kost voor alle deelnemers en het meenemen van pen en papier wordt sterk aangeraden.

Communicatie
Ieder team heeft verplicht één GSM bij zich. Het bijbehorend telefoonnummer dient bij inschrijving aan de organisatie medegedeeld te worden. Zet het apparaat aan, omdat de organisatie daarop belangrijke mededelingen kan doorgeven. In het routeboek staan de telefoonnummers van de organisatie leden, het is verplicht het contactnummer van de organisatie in je telefoon geprogrammeerd te hebben. Het is verboden met derden over navigatie te communiceren tijdens de wedstrijd.

Knipkaart
Genummerde strook waarop de unieke code van CPs en BPs moet worden ingevuld. Vergeet niet teamnaam en nummer erop te controleren! Wees zuinig op dit strookje, verlies ‘m niet en laat het niet nat worden. Een kwijt of nat en dus onleesbaar strookje is vette pech!

Coördinatenlijst
Een lijst met de coördinaten van de CPs, BPs, WPs en sommige STs (zie ook bij ‘posten’) waarlangs de etappe afgelegd moet worden om punten te scoren. Deze lijst staat in het routeboek of wordt uitgereikt op een WP.

Disciplines
Vaste onderdelen van de BoTS zijn hardlopen en mountainbiken. Hieronder de regels per discipline om discussies achteraf te voorkomen:

  • Hardlopen
    Tijdens de loop etappes moet al het materiaal meegenomen worden (dus ook fietshelm, evt. fietsschoenen, rugzakken). Het enige wat op je fiets mag blijven is de kaarthouder, bidons en reparatiesetje. Teamleden mogen niet verder dan 50m bij elkaar vandaan zijn.
  • Mountainbiken
    Uiteraard neem je op de fiets ook al je materiaal mee, er mag niks achtergelaten worden bij de WPs. Ook hier mogen teamleden niet verder dan 50m bij elkaar vandaan.
  • Run/Bike
    Bij een dergelijke etappe zijn per team slechts 2 fietsen toegestaan. 2 Personen op 1 fiets is verboden. De fietsers mogen wel de tassen van de lopers op de fiets dragen. Het is toegestaan tijdens de etappe onderling te wisselen. Teamleden mogen nu wel verder dan 50m van elkaar verwijderd zijn, maar moeten gezamenlijk op controlepunten arriveren. Hier controleren wij op!
  • Het is goed mogelijk dat er nog verrassings- disciplines zijn, de regels hierbij zullen tijdens de briefing duidelijk worden toegelicht.


Doping

Cafeïne mag, de rest niet.

Eigen risico
De deelname aan de BotS is geheel op eigen risico.

Fiets
De deelnemers moeten zelf voor een fiets zorgen of tijdens inschrijving aangeven dat ze bij de organisatie een MTB willen huren! Type: mountainbike. 29’ers mogen, maar geen race-, cyclo-, tour-, vakantie-, veldrit- of ligfietsen, tenzij na toestemming van de organisatie. Elektrische fietsen zijn voor oma’s en zijn dus niet toegestaan. Bandenmaat niet gespecificeerd, maar het moeten wel noppenbanden zijn. Houd er wel rekening mee dat het zo nu en dan een ‘bumpy ride’ kan worden. Verplicht op de fiets: verlichting voor/achter. Zie ook verkeersregels. Per team: 1 reparatie set (compleet) met tenminste 2 verse binnenbanden en een fatsoenlijke pomp. Zorg er ook voor dat je als team in staat bent een band te vervangen aangezien in het verleden er wel eens mensen waren die hier moeite mee hadden. Op de fiets wordt altijd een helm gedragen!

Inschrijving
Inschrijven voor de race geschiedt via de website. Het voltallig team dient zich in één keer in te schrijven. Bij de inschrijving kan op individuele basis aangegeven worden of het huren van een MTB gewenst is. Inschrijvingen zijn pas definitief na het betalen van het inschrijfgeld. Per SAC mogen er in den beginne maximaal twee teams meedoen aan de BotS. Indien er meer teams van dezelfde SAC zich inschrijven, dan komen deze teams op de reservelijst te staan. Zeven dagen na het openen van de inschrijvingen worden teams uit de reservelijst toegelaten op basis van het moment van inschrijven totdat het maximum van 35 deelnemende teams is bereikt. Bepalend is hierbij het moment dat de betaling van het team binnen is. Resterende teams op de reservelijst krijgen uiterlijk een week voor de race te horen of ze wel/niet mee kunnen doen. Het betaalde inschrijfgeld zal worden teruggestort als een team niet mee mag doen.
Nieuw sinds de BotS 2017 is dat er ook 6 plekken gereserveerd zijn voor interSACiale teams, dus teams bestaande uit deelnemers van verschillende SACs. Voor deze plekken gelden dezelfde regels als voor de hierboven vermelde SAC teams.

Kaarthoekmeter
Navigatie hulp met schaalverdeling 1:25.000 / 1:50.000, koersroos en liniaal (plus reserve) wordt ten zeerste aangeraden aan elk team.

Klimmen
Bij de klimonderdelen wordt vooraf een korte instructie gegeven. Indien er geïmproviseerd moet worden: breng altijd eerst zelfzekering aan vóór de overige handelingen. Bij klimopdrachten geldt dat de tijdswaarneming wordt gestopt bij binnenkomst team en weer gaat lopen bij start uitvoering opdracht.

Kompas
Onmisbaar bij het navigeren. Minimaal één meenemen per team dus! Tevens handig om te weten hoe je kruispeilingen moet uitvoeren.

Materiaal
Zie de Materiaallijst voor het verplichte en het aangeraden materiaal. Bij het inchecken zal er een materiaalcheck plaatsvinden. Teams die verplicht materiaal niet bij zich hebben kunnen niet starten met de race.

Navigatie/oriëntatie
Gewerkt wordt met topografische kaarten 1:10.000, 1:25.000 en 1:50.000. Opgave Coördinaten in RD-format (Dutch grid volgens TopografischeDienstNederland) tot in 10 meter nauwkeurig. Ook kan opgave zijn in Azimut (kaarthoek met afstand). Er wordt dit jaar zeer waarschijnlijk ook gewerkt met nummercodes, tekstomschrijvingen en andere routetechnieken, dus bereid je voor!

Onenigheid/arbitrage, klachten/protesten
Direct tot een half uur na afloop (vóór de definitieve eindtijdcalculatie) bij de organisatie indienen (mag mondeling). Elke klacht wordt door een commissie van ‘wijze mannen’ uit de organisatie besproken en zo rechtvaardig mogelijk behandeld. Klachten na de termijn worden niet in behandeling genomen.

Posten/punten
Er wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende soorten posten of punten:

  • Controle Punt (CP)
    is een routepunt waarvan – in de meeste gevallen – de coördinaten door de deelnemers zelf moeten worden ingetekend op de kaart. Elk behaalde CP levert een punt op. De volgorde waarin een team deze CPs aandoet is in principe willekeurig en het is niet verplicht ál deze punten te bezoeken. Echter, elk overgeslagen CP betekent minder punten. Ofwel, de minder snelle teams kunnen het traject naar gelang inkorten, maar lopen daardoor wel een goede klassering mis. Op de knipkaart staat per CP een hint aangegeven waar de unieke code of knipper te vinden is die op de knipkaart vermeld dient te worden. Na elke etappe wordt de knipkaart ingeleverd bij de organisatie. Overgeslagen CPs kunnen dus niet in de volgende etappe alsnog aangedaan worden. LET OP: per etappe is het verplicht één CP te behalen anders is de etappe niet geldig.
  • Bonus Punt (BP)
    is hetzelfde als een CP, maar ligt meestal verder van de meest logische route. Ook hier dient een unieke code genoteerd te worden of de controlekaart met een knipper geponst te worden. Snelle teams zullen deze punten misschien kunnen halen, langzame teams zeker niet.
  • Verplicht Punt (VP)
    is een routepunt dat omwille van de veiligheid aangedaan MOET worden. Denk hierbij aan een druk kruispunt of snelwegovergang. Deze punten zullen door de organisatie bemand worden. Het niet aandoen van een VP leidt tot diskwalificatie!
  • Wissel Punt (WP)
    is een routepunt waar van discipline wordt gewisseld en waar nieuwe kaarten en/of coördinaten worden uitgereikt. Aan deze punten zijn deadlines verbonden. Dit is de tijd waarop de controlekaarten van de etappes (meervoud) die eindigen op het WP ingeleverd moeten zijn. Lever je ze later in, dan krijg je te maken met strafpunten, als beschreven onder sancties. De deadlines staan per etappe vermeld in het routenboek. Houdt er rekening mee dat er zowel nog etappes, als Special Tasks plaats kunnen vinden op het WP. Vergeet je je strookje in te leveren dan is dat jammer de bammer.
  • Special Task (ST)
    Naast CP’s en BP’s bezoeken zijn er ook CP’s en BP’s te scoren met special tasks (bijv. dwergwerpen). In de basis krijgen de vijf snelste/beste teams 1 CP bovenop de eindscore, nummer 6 t/m 10 krijgen 1 BP bovenop de eindscore (uitzonderingen worden ter plekke aangegeven). Belangrijk is dat alle special tasks samen ook een etappe vormen! Het niet doen van alle special tasks leidt dus tot het niet behalen van deze etappe. Het kan voorkomen dat niet alle special tasks op een WP plaatsvinden.

De WP’s en VP’s staan op de kaart ingetekend, CP’s en BP’s dienen zelf te worden ingetekend. Als men zeker denkt te weten dat een CP niet op de juiste plaats hangt of verwenen is, dan kan men dit melden bij het volgende WP met een korte omschrijving van de omgeving en welk punt het betreft. Mocht de melding onterecht blijken, krijgt het team een half CP aftrek, indien correct dan wordt de BP/CP toegekend als ware deze gevonden.

Puntentelling
Hoogste prioriteit heeft het volbrengen van de BotS met je volledige team, jullie finishen met het hele team. We tellen een etappe als afgelegd als in die etappe minimaal één CP is behaald. Theoretisch kan je op één na alle CP’s en BP’s overslaan en recht van WP naar WP koersen. Dan ben je wel het snelste team, maar met de minste punten, want ieder behaald CP telt als één punt. BPs tellen als CPs wanneer in die etappe alle CPs zijn gehaald. Het team dat alle etappes met 4 personen heeft afgelegd en de meeste CP-punten heeft is winnaar van de Battle of the SAC’s. Bij gelijk punten aantal wint het team met de meest behaalde BPs. Is ook het aantal BPs gelijk dan wint pas het team met vroegste doorkomsttijd bij de finish. Dit natuurlijk pas na het verrekenen van eventueel behaalde strafpunten gedurende de race. De organisatie behoudt zich het recht de puntentelling aan te passing naar eigen creativiteit. De uiteindelijke puntentelling zal worden gepresenteerd tijdens de briefing van de BotS.

Rode zones
Absoluut te vermijden gebieden. Zoals beschermde natuur-/broedgebieden, privé-terreinen als ook spoor-, snel- en autowegen met bijbehorende grond (berm, taluds). Enkele van deze zones zullen vanwege hun gevoelige aard of onduidelijke afscherming nog eens nadrukkelijk in de briefing worden vermeld. Op overtreding volgt onherroepelijk diskwalificatie.

Routeboek
Om iedereen een kans te geven de tocht te volbrengen, wordt er bij inschrijving per team een routeboek uitgereikt. Hierin staan de coördinaten van alle WP’s en VP’s, alsmede de opening en sluitingstijden van alle posten en de eventuele deadlines per etappe. Het is voor de tochtplanning heel handig als je weet vóór welke tijd je een WP moet hebben bezocht. Met een blik in het routeboek kan het dus handig zijn enkele CP’s te laten liggen om op tijd te zijn bij het WP. Anderzijds is het niet handig al te snel op een WP binnen te komen (en daarmee een aantal CP’s over te slaan) omdat je er ruim voor openingstijd toch niet terecht kunt en de tijd dan gewoon doortikt. Deze strategie kan wel nuttig zijn, mocht een geplande rustpauze noodzakelijk zijn. Verder vind je in het routeboek nog de belangrijke telefoonnummers.

Run & Bike
Discipline waarbij er per twee personen slechts één (1) fiets beschikbaar is. Bij dit onderdeel is het de teamleden toegestaan zich verder dan 50m uit elkaar te bevinden. Het is echter wel handig in elkaars zicht te blijven, ieder team heeft immers maar 1 kaart. Het is ten strengste verboden zich met meer dan één (1) persoon tegelijk op een fiets te bevinden. Dit betekent diskwalificatie.

Sancties
Diskwalificatie (dis.) is de zwaarste straf (door bv. competitievervalsing of ontoelaatbaar unfair gedrag). Tijdsstraffen worden bij kleinere overtredingen van het reglement toegepast of zijn regulier zoals vastgelegd in het Wedstrijdreglement. Wanneer een bepaalde deadline niet gehaald wordt, geldt per 5 minuten te laat 1 CP-punt aftrek. Verder kan bij een etappe met een uiterste starttijd (30 minuten na sluitingstijd), na de betreffende tijd niet meer aan de opeenvolgende etappe begonnen worden, de organisatie zal dan ook niet meer aanwezig zijn. Je rijdt dan door naar het volgende WP. Opgelegde straffen zijn arbitrair, zie ‘Onenigheid/arbitrage’.

Selfsupporting
Naar de aard van de wedstrijd dienen de teams geheel ‘selfsupporting’ te functioneren. Er zijn géén verversingsposten c.q. mogelijkheden tot revitalisering door de organisatie aangeboden onderweg. Alle voorkomende moeilijkheden (lekke banden e.d.) dienen door de teams zelf opgelost te worden. Voor uitdrukkelijke hulpverzoeken (bijv. bij letsel) kan de organisatie wél worden opgeroepen per GSM. Waarschijnlijk zal dit wel uitsluiting van dit team voor verdere deelname tot gevolg hebben. Materiaaluitwisseling (fietsschoenen, helm, droge sokken, gereedschap e.d.) anders dan binnen het team is ten strengste verboden. GSM-contact ter ondersteuning van de navigatie is verboden. Zorg voor warme kleding en houdt voldoende reserve in bevoorrading om in noodsituaties een tijdje uit te kunnen zitten. Uiteraard is het gebruik van GPS of andere dan de door de organisatie beschikbaar gestelde kaarten niet toegestaan (overtreding leidt tot diskwalificatie en mogelijk uitsluiting van toekomstige BotS evenementen).

Teams
Teams bestaan uit 4 deelnemers, die allen lid zijn van een SAC (zie “SAC”). Tenminste twee van de teamleden studeren nog. Bij inschrijving dienen zij een geldige collegekaart te overleggen. Wanneer niet alle teamleden lid zijn van een SAC, wordt door de organisatie bij inschrijving bepaald of de verbondenheid voor deze persoon met de SAC voldoende is voor deelname aan de race. Denk hierbij aan het zijn van donateur of buitengewoon lid of uitzonderlijke bijdrage aan de organisatie van de BotS. Voorrang bij inschrijving (en waar anderszins mogelijk, positief gediscrimineerd) hebben gemengde teams (teams waarvan tenminste 1 lid van een ander geslacht is). Teams dienen van start tot finish bij elkaar te blijven (binnen conventionele praat-/zicht afstand, ca. 50 meter), tenzij anders aangegeven door de organisatie. Het spreekt voor zich dat het team niet onderweg mag wisselen van samenstelling. Wanneer 2 teamleden zijn uitgevallen, mag dat team zelf bepalen of zij nog veilig door kunnen en willen racen (mobiele telefoon verplicht mee!). Wanneer daarna nog een persoon uitvalt, is de laatst overgebleven persoon automatisch ook uitgevallen: het team ligt dan geheel uit de race, en dient zich te melden bij de organisatie.

Veiligheid
Om de continuïteit van het evenement te garanderen, willen we de veiligheid nog apart noemen. Bij fietsen, kanoën, klimopdrachten en andere specifiek te duiden onderdelen, dient ten alle tijden, door alle deelnemers een goedgekeurde en goedzittende/vastgemaakte helm gedragen te worden. Het niet opvolgen van deze helmplicht kan tot diskwalificatie leiden. Klimopdrachten dienen op rustige en verantwoordde manier te worden uitgevoerd. Toezicht vindt plaats door gekwalificeerde kliminstructeurs. Met klimopdrachten mag pas worden begonnen na aanwijzing en toestemming van de desbetreffende instructeur. Bij veiligheidskritische handelingen zal altijd de wedstrijdtijd worden stopgezet om tijdsdruk uit te sluiten. Denk eraan: bij twijfel, niet doen! Houd altijd je eigen veiligheid en die van anderen in het oog. Met name als de vermoeidheid mee gaat spelen: check elkaar! “Check, check, dubbel check”, aldus de NKBV.

Verkeersregels
Ook hier geldt weer: respecteren en je aan houden. Je maakt deel uit van een raceteam, maar blijf wel een menselijk individu. Geef tegenliggers de ruimte, snijd niet af, geef signaal bij passeren, pas op bij het oversteken. Op de openbare weg is de algemene verkeersverordening van toepassing. Voer de regels zo stipt mogelijk uit. In het donker is het voeren van licht verplicht bij het fietsen. Elke deelnemer moet een werkend wit voorlicht en rood achterlicht voeren. Volg altijd de aanwijzingen van wettelijke handhavers (politie, boswachter) en organisatie uit. Het niet opvolgen kan leiden tot disciplinaire straffen (dis.) en eventuele verkeersboetes zijn vanzelfsprekend voor eigen rekening. Op het water geldt ook: licht voeren in duisternis. Maak eventueel gebruik van (kop-)lampjes en clip-lights.

Volgende editie
“With great power comes great responsibility”: Het team dat over-all de hoogste klassering heeft behaald tijdens deze editie van de Battle of the SACs krijgt naast de eer, ook automatisch de verantwoordelijkheid dat dit evenement in het hieropvolgende jaar georganiseerd wordt. Indien het team hier niet toe in staat is, regelt zij zelf een geschikte vervanging hiervoor. De bijbehorende prijs gaat dan ook naar het team dat de organisatie op zich neemt.