Wat is de Battle of the SACs?

De Battle of the SACs (kortweg BotS) is een 21 uurs non-stop adventure race voor alpinisten en klimmers die lid zijn van een Studenten Alpen Club (SAC). In teams van vier personen wordt de strijd al hardlopend, mountainbikend, klimmend, varend en/of steppend, maar in ieder geval nadenkend uitgevochten. De Battle begint op vrijdagavond en duurt tot zaterdagavond, waarbinnen door de teams zo’n 15 à 25 km word hardgelopen, 80 à 150 km gefietst, 10 à 15 km gekanood en 15 à 25 km gestept. Alles kan afzonderlijk of tegelijk gedaan worden, afhankelijk van de etappes. Zo zijn er ook de zogenaamde run & bike etappe. Dit is misschien geen extreme prestatie, maar zeker wel een uitdaging!

Toch is deelname niet voorbehouden aan de best-of-the-best. Winnen doe je door in iedere etappe zoveel mogelijk punten te verzamelen, zogenoemde check points of CPs. Waar deze CPs te vinden zijn moeten deelnemende teams zelf bepalen aan de hand van verkregen coördinaten juist in te tekenen op een kaart. Door slim van punt naar punt te navigeren is zo grote winst te behalen in zowel tijd als afgelegde afstand en punten. Verder is de Battle zo opgezet dat ook de minder snelle teams in staat zijn iedere etappe binnen de gestelde deadlines te halen én nog deel te nemen aan de special tasks. Deze uitdagende, leuke en soms originele opdrachten zijn verschillend van zwaarte en worden soms bij daglicht en soms in het duister uitgevoerd. Je wil ze als team in ieder geval niet missen!

Het team dat op zaterdag avond de meeste CPs heeft verzameld wint de race en krijgt de eervolle taak de BotS het jaar erop te organiseren. Inmiddels is de Battle of the SACs namelijk een jaarlijks terugkerend evenement, nadat het voor het eerst is georganiseerd door IBEX in 2004. Arnaud Temme verdient hierbij een eervolle vermelding voor het bedenken van de Battle of the SACs.

Supporters zijn altijd welkom! Door even contact op te nemen met de BotS organisatie kunnen zij na de start de locaties ontvangen van waarvandaan ze de passerende teams kunnen aanmoedigen. Contact met de teams (bijvoorbeeld per GSM) of het materieel ondersteunen van teams tijdens de race is echter ten strengste verboden!

Naast het supporten kun je natuurlijk ook helpen vrijwilligen! Graag zelfs, want zowel voor, tijdens als na de race moeten er nog een hoop dingen gebeuren waar de organisatie absoluut hulp bij kan gebruiken. Kijk op de vrijwilligers pagina voor meer informatie over waar er zo al bij geholpen kan worden en/of meld je daar direct aan om te vrijwilligen.
Alvast dank voor je hulp!

Meer verhalen over de BotS vind je op de NSAC website of check onze impressie pagina voor een sfeer impressie van de afgelopen edities.